|
|
|
|
|
|
Kvartalsrapport for 4 kvartal 2024
Har du alt det elektriske på stell i din leilighet? Nedenfor finner du en sjekkliste som kan være greit og sjekke ut.
Sjekkliste for egenkontroll av det elektriske anlegget i leiligheten
Til eierne i Sverresborg Borettslag AL
Endring i felleskostnadene fra 01.01.25
Styret har vedtatt økning i felleskostnadene med 10%, med virkning fra 01.01.25.
Økningen skyldes generell prisøkning på alle kostnader, og avdrag på byggelånet i Husbanken som vi må begynne å betale fra 01.01.25
Hovedgrunnen til så store økninger i felleskostnadene de siste årene er vedlikeholdsprosjektet vårt i tillegg til den generelle økningen ellers i samfunnet. Styret har prøvd å holde økningen i felleskostnadene så lave som mulig underveis, men økningene som har vært og kommer fremover er ikke til å unngå.
Renten på lånene har økt mye de siste årene. Fra vi satte i gang prosjektet i november 2021 har følgende renteendringer skjedd:
- Lånet vårt på ca. 8.833.300,- i Husbanken – her har renten gått opp fra 0,719% til 4,714%.
- Lånet vårt på ca. 23.084.200,- i Handelsbanken – her har renten gått opp fra 1,6% til 6,10% (vi jobber med en refinansiering av dette lånet slik at vi får renten satt ned til 5,85%).
- Byggelånet i Handelsbanken er på 186.500.000,- – her var renten på 4,10% når vi tok opp lånet, og i dag er den på 6,10%. Vi jobber med å konvertere dette lånet til Husbanken, hvor vi får en rente på 4,71%.
- dags dato betaler vi ikke avdrag på byggelånet. Fra og med 01.01.25 må vi betale avdrag på dette, noe som utgjør ca. 3 millioner i året.
For å se hva endringen utgjør for din bolig, gå inn på www.tobb.no, logg inn på «Min side» og se under «Min bolig» og «Felleskostnader».
Ta kontakt med styret ved eventuelle spørsmål vedrørende endringen.
De som benytter AvtaleGiro bør kontrollere at beløpsgrensen ikke er for lav.
Trondheim, 22.11.2024
Med vennlig hilsen
styret
Kvartalsrapport for tredje kvartal 2024
Styret har gjennomført 2 styremøter de siste tre månedene, og har vært representert på 4 byggemøter i forbindelse med vedlikeholdsprosjektet.
Etablering av nye ladeplasser, parkeringsplasser og oppgradering av eksisterende p-plasser
Etablering av nye ladeplasser er godt i gang. Vi hadde et informasjonsmøte med Aneo i august, det var ikke veldig mange som deltok på møtet. De som har el-bil pr. i dag og som har en ladeplass, vil få tilbud fra Aneo på e-post. Det ble stilt spørsmål om det gikk an å montere lader i garasje. Det vil bli lagt opp kabel på baksiden av garasjen i enden av Trygve Thesens vei, så der vil det bli mulighet for lading. Da alle garasjene er av gammel dato og ikke oppfyller dagens krav til størrelse, og er i generell dårlig forfatning, ser ikke styret at det hensiktsmessig å bruke store kostnader med å legge til rette for lading i alle garasjer.
I månedsskifte september/oktober, 30/9 og 1/10, vil det komme asfaltbiler til borettslaget og det vil bli asfaltert i følgende rekkefølge:
- Parkeringsplass mellom Odenseveien 7- 9
- Baksiden av Trygve Thesensvei 14
- Foran garasjer i enden av Trygve Thesens vei og foran Trygve Thesens vei 2-14
- Vei forbi Gml. Oslovei 12-26
- Bak avfall-stasjon på enden av Odenseveien 12
- Inngangsparti foran Odenseveien 1.
For de som har parkeringsplasser eller garasjer i disse områdene ber vi om forståelse for at beboerne må finne andre plasser å parkere når arbeidet pågår. De som har garasjer og er avhengig av bilen i dette tidsrommet, ber vi om at bilen blir kjørt ut. Dette vil også bli varslet til de det gjelder i forkant av asfalteringen.
Innbrudd og ulåste dører
Borettslaget har vært utsatt for altfor mange innbrudd det siste halve året. Dette er til stor belastning for de som blir frastjålet tingene sine, og som må ta jobben med å rydde opp og montere nye lås. Det skaper også en utrygghet for alle som bor i borettslaget. Ødeleggelser og hærverk som blir gjort på dører og karmer der de bryter seg inn, melder borettslaget inn til forsikringsselskapet, men borettslaget blir allikevel belastet med en egenandel. Dette vil koste oss dyrt i lengden. Hvis vi alle tar ansvar og passer på eiendelene våre, og å gjøre tiltak selv for å forhindre at innbrudd skjer, blir det kanskje ikke så attraktivt å begå innbrudd i borettslaget vårt.
Hvis ytterdøren, kjellerdøren eller kjellervinduene ikke er brutt opp, har vedkommende kommet seg inn i oppgangen på en annen måte, enten ved at ytterdøren har stått åpen, kjellerdører har vært åpne og/eller at de har ringt på, og blitt sluppet inn av en beboer. Alle har et ansvar til hvem vi åpner utgangsdørene for, ikke åpne dørene for noen vi ikke venter besøk av. Spør hvem det er, før døren åpnes, og vi må til enhver tid passe på at dører er lukket og låst. NB! Ikke oppbevare ting av verdi i kjellerbodene eller på loftet.
Ta deg gjerne tid til å se at ytterdøren går i lås før du går inn i leiligheten. Slukk lysene i kjellerne slik at det ikke vises fra utsiden hva som befinner seg i bodene. Det kan også være lurt å blende vinduene med selvklebende film på innsiden av vinduene. Slikt belegg får man kjøpt i flere butikker, som f.eks. Claes Olsson, Ikea eller Biltema.
Oppbevaring på loft og i kjeller
Som tidligere nevnt, er det ikke å anbefale å oppbevare verdifulle gjenstander i kjellere eller på loft. Det skal heller ikke oppbevares møbler, madrasser eller propanflasker i fellesarealene. Ved skal oppbevares i kjellerboder og ikke i boden på loftet, da loftet også brukes til tørking av klær.
Nytt nøkkelsystem og anskaffelse av nye/flere nøkler og kostnader
Vi minner om at det nye nøkkelsystemet håndteres av vaktmester. Ved behov for flere nøkler eller ved tap av nøkler, skal nye nøkler bestilles hos vaktmester. Kostnader ved bestilling av nye/flere nøkler må andelseier/leietaker stå for selv. Anskaffelse av ny nøkkel vil pr, i dag koste ca. kr. 775. Når det gjelder bestilling av ekstra nøkler til de gamle dørene (til postkasse og kjeller- og loftsdører) skal vaktmester kontaktes.
Containere
Det kommer containere mandag 14/10. De vil bli plassert ut på de vanlige plassene og blir stående til de er fulle. De vil ikke bli byttet denne gangen. Benytt anledningen til å gjøre en opprydning i kjellere og på loft. Gå sammen i oppgangen og rydd i fellesområdene. Som tidligere nevnt skal det ikke oppbevares møbler og annet utstyr over tid, i fellesarealene. Det er ikke tillatt å kaste store elektriske gjenstander, som kjøleskap, komfyrer, microovner el. Sortering av den type avfall er avgiftsbelagt og borettslaget blir fakturert ekstra for den type avfall. Slikt avfall må leveres av beboer selv på avfallsmottaket.
Status vedlikeholdsprosjektet, info fra Arve Haug, TOBB
Entreprenør har meldt ferdigstillelse av sine arbeider, og dermed overlevering av ferdig prosjekt tirsdag 01.10.24. Dette er innenfor opprinnelig plan, som hadde sluttfrist 01.11.24. Det vil fortsatt gjenstå noe utomhus-arbeider, men bygningskroppene vil i all hovedsak være ferdige. Det gjenstår asfaltering flere steder i borettslaget. Det jobbes nå med å få asfaltert mesteparten av dette i månedsskiftet sept./okt. Det vil bli gjenstående noe plen-arbeider til våren, da tiden for såing av plen begynner å gå i fra oss.
Økonomi: Det har ikke vært endringer i prosjektets estimerte sluttsum, og vi ser derfor fortsatt ut til å ende veldig nære opprinnelige budsjett. Den endelige sluttsummen har vi først klar når sluttoppgjør er foretatt. Dvs. rundt nyttår.
Alle fullmaktsskjema som er levert til entreprenør er makulerte, og entreprenør kan derfor ikke lengre låse seg inn i noen leiligheter. Fremtidige reklamasjoner skal meldes til styret.
På vegne av Boligbyggelaget TOBB og Trebetong entreprenør, ønsker vi å takke beboerne for godt samarbeid i gjennomføringen av prosjektet, så håper vi at dere, som oss, er godt fornøyd med sluttresultatet.
Styret vil benytte anledningen til å ønske alle beboere en riktig fin høst!
Med vennlig hilsen
Styret Trondheim, 21/9-24
Styrets svar på innlegg på facebook Omsetningsrapport fra Eiendomsmegler1, leiligheter solgt 270223 – 270224
Kvartalsrapport 4.kvartal 2023
Styret har hatt 3 styremøter i løpet av fjerde kvartal, og det har vært gjennomført 5 byggemøter, hvor styret har vært representert.
Oppgradering/asfaltering av parkeringsplasser og etablering av el-billading
Styret ser et økende behov for nyetablering av parkeringsplasser og lademuligheter for elbil og jobber i den forbindelse med og finne en god løsning på dette. Styret vil innhente tilbud for å finne en god løsning for oss som bor i Sverresborg borettslag. Dette vil innebære et behov for oppgradering av eksisterende parkeringsplasser, da disse er i ganske dårlig forfatning i de fleste soner. Da en oppgradering av eksisterende p-plasser og nyetablering vil innebære en kostnad for borettslaget, må det forventes en økning i prisen for leie av parkeringsplasser i løpet av første halvdel av -24.
Trimhuset.
Det er supert å se at mange i borettslaget benytter seg av Trimhuset. Det henstilles til at alle tar ansvar for å rydde etter seg og at man ikke bruker utesko inne på Trimhuset. På grunn av økte utgifter til drift av huset, som f.eks. leasing av apparater, strøm, forsikring og renhold, ser styret seg nødt til å øke prisen til kr. 500,- pr. kvartal fra 1/1-24. For de av dere som allerede har betalt for første kvartal, eller betalt for en periode inn i 2024 vil økningen komme på neste innbetaling. For informasjon og medlemskap, ta kontakt med vaktmester. Trimhuset har også en egen gruppe på Facebook – Trimhuset Sverresborg.
Renhold (NRS) – Mattelevering (Elis)
Renhold: Styret har reforhandlet avtalen med NRS. Renhold vil bli utført annen hver uke fra og med 1/12-23. Det stilles strengere krav til renholderne, de skal gjøre grundigere renhold og bruke lengre tid i hver oppgang, gelendre skal vaskes, det skal vaskes i vinduskarmer og på postkasser. Renhold på loft og kjeller vil fortsatt bli gjort som tidligere, fire ganger i året på loft og en gang pr. mnd. i kjellergangene. Vindusvask går ut av avtalen, det vil bli bestilt og fakturert to ganger i året. Renholdet vil bli fulgt opp med kvalitetskontroller, både ved firmaet selv og styret. Ved klager på renhold oppfordres det til å gi beskjed til styret, og at klagen dokumenteres med f.eks. bilder.
Matter: Styret har inngått avtale med matteleverandør Elis. Tanken er at mesteparten av skitten skal ligge igjen på matten ved inngangsdøren og ikke blir dratt med oppover i trappene. Samtidig vil det se bedre ut når vi kommer inn i oppgangene. Mattene vil bli byttet annen hver uke, samme uke som renhold, i vinterhalvåret og en gang pr. måned i sommerhalvåret. Sko og annet skal ikke sperre adkomsten i trappene. Skohylle etc. er ikke tillatt, dette ift. brannsikkerheten.
Og, det er fritt frem for alle å ta ansvar for at det skal se pent og ordentlig ut i oppgangene😊
Kjeller / boder / fryser i bod
Som alle vet er det viktig med sirkulert inneklima. Dette gjelder både i leilighetene og i kjellerne. Spalteventiler og klaffventiler bør stå oppe for å få byttet ut luften inne.
Fryser i kjellerbod: Det er mange som har en fryser i kjellerboden. Disse trekker strøm som blir belastet strømregningen i fellesarealene. Det har vært liten, eller ingen informasjon tidligere, om at det skal meldes fra til vaktmester/styret om man har fryser/kjøleskap eventuelle andre elektriske apparater i kjellerboden eller på loft. Det koster pr. 1/1-24 kr. 250,- pr. år. Gi beskjed til styret eller vaktmester. Alle elektriske installasjoner i fellesareal skal være godkjent av autorisert installatør og må meldes til vaktmester.
Status vedlikeholdsprosjektet
Vedlikeholdsprosjektet går nå på høygir, og vi er inne i prosjektets siste halvdel.
Siden sist kvartalsrapport er arbeidene ferdigstilt i ODV 1-11. Unntatt fra dette er utomhusarbeider som blir utført til våren. Entreprenørens plan inkluderer også ferdigstillelse av ODV 13-19 før jul. Montering av rekkverk går noe saktere enn planlagt, så vi kan ikke love ferdigstillelse før jul. Vindusbytte i ODV 21-27 er også planlagt ferdigstilt før jul.
Arbeidet med utskifting av veger og avløpsnett på inngangsside av ODV 13-33 og TTV 2-14 nærmer seg nå slutten. Nødvendige avløpsrør er skiftet ut, og bærelag og avretningslag for veg er snart ferdig etablert. Vegene blir ferdigstilt med asfalt til våren. For å holde best mulig flyt i gjennomføringen av prosjektet har styret godkjent framflyttet oppstart av arbeider i TTV 2-14, og GOV 12-26. Det pågår derfor tilleggsisolering og søylemontasje i TTV 2-14, og dreneringsarbeider i GOV 12-26.
Prosjektet ligger ellers godt i rute til å nå avtalt sluttdato.
Kontaktinformasjon
Styret: Sverresborg@styrepost.no
Tobb: Arve Haug aha@tobb.no
Trebetong: Robert Leira robert@trebetong.no
Vi er inne i en tid hvor vi tenner lys, fyrer i ovnen, og kanskje bruker smult i julebaksten. Alle må vise varsomhet i forbindelse med bruk av åpen ild, og ha brannsikkerhet i tankene i desember.
Styret ønsker alle en fredelig jul og ett riktig godt nytt år!
Kvartalsrapport for tredje kvartal 2023
Styret har hatt 3 styremøter i løpet av tredje kvartal, og det har vært gjennomført 4 byggemøter, hvor styret har vært representert.
Containere kommer i september (ikke oktober som tidligere nevnt)
Det blir satt ut 2 containere, henholdsvis ved garasjene i Gml. Oslovei og foran Trygve Thesens vei. 2, bak Coop Prix. Containerne kommer 20/9, og vil bli stående til de er fulle. De vil ikke bli byttet når de er fulle. Styret oppfordrer spesielt de som blir berørt av vedlikeholdsarbeid i høst, til å benytte disse til opprydding og klargjøring for vedlikeholdsprosjektet.
Lufting / fukt
For å unngå fukt i leilighetene er det viktig at spalteventiler på vinduer og veggventiler er åpne og at det luftes jevnlig. Spesielt er det viktig med god lufting hvis det tørkes klær inne.
Egen kontroll av elektriske installasjoner
Vi går mot en årstid hvor vi tenner levende lys og fyrer i peisen. Vi må alle ta forhåndsregler og kanskje ta en sjekk på de elektriske apparatene og installasjoner i egen leilighet. Det legges ved en sjekkliste som vi alle kan ta en titt på.
1.desember er røykvarslerens dag. Husk å bytte batteri i røykvarsleren!
Kjøring og parkering/garasjer
Styret ønsker igjen å komme med en henstilling om å vise varsomhet når man kjører i borettslaget. Det er trangt pga. parkeringer og arbeider. Bruk parkeringsplassene og garasjene dere er tildelt, så blir det enklere å ferdes for både for harde og myke trafikanter.
Borettslaget har avtale med Trondheim Parkering AS, som med ujevne mellomrom kontrollerer gatene og bøtelegger feilparkerte biler. Det er parkering forbudt foran inngangene og i gaten foran blokkene. Det skal være fremkommelig for utrykningskjøretøy.
Da det har vært innbrudd i garasjer i det siste, bes alle som har garasjer, sørge for at garasjeporten er låst.
Listverk rundt vinduer og balkongdør
Styret minner om at når det gjelder montering av listverk og foringer er det standard farge bomull som leveres. Likt for alle. Styret har full forståelse for at dette medfører endring hos flere, men da dette er rent vedlikehold vil det ikke benyttes midler til å tilpasse hver enkelt leilighet. Dette er noe beboere selv må endre og dekke kostnader for. Er det ønskelig at det ikke legges listverk, slik at dere kan tilpasse selv, kan beskjed gis til Arve Haug på aha@tobb.no eller Robert Leira robert@trebetong.no.
Markiser, lift/rullegardiner etc. må tas ned av beboer selv, da dette ikke utføres av håndverkerne.
Status for vedlikeholdsprosjektet
Vedlikeholdsprosjektet har full drift igjen etter sommerferien. Som tidligere nevnt, vil generell informasjon om vedlikeholdsprosjektet, komme fortløpende til de det angår. Det vil gis beskjed fra Trebetong to uker før oppstart på de forskjellige trinnene, samt SMS fra borettslaget/vaktmester med nødvendig informasjon.
Arbeidene i ODV 2-12, ODV 2-8 og TTV 1-7 er ferdigstilt av entreprenør, og overtatt av borettslaget i august. Det som gjenstår er bytte av dører til kjeller og loft. I tillegg gjenstår bytte av hovedinngangsdører i ODV 2-8.
Arbeidene pågår nå for fullt i ODV 1-19. Fremdriften er god, og arbeidsstokken er godt drillet, så vi er veldig tilfredse med denne delen av prosjektet.
Veger og avløp:
-Etter mistanke om at avløp/kummer i vegen foran ODV 13-27 ikke fungerer som tiltenkt, har vi engasjert firma for å foreta kamerakontroll av kummer og rør. Vår mistanke var dessverre korrekt, og kamerakontrollen har avdekt brudd og kollaps i avløpsrør, og kummer som ikke har korrekt avrenning.
Med dagens klimaendringer og ekstremvær friskt i minne, har vi derfor besluttet å utbedre dette med nye kummer og avløpsrør. Dette medfører at hele vegen må byttes. Dette medfører også endringer i fremdriften, og noen av dere får dessverre fremskjøvet rivning av balkong. Dette for å lette arbeidene til gravemaskin og lastebil.
-På inngangssiden i TTV 2-14 blir det også fremskjøvet rivning av balkonger i forbindelse med vegarbeider. Denne vegen er i ferd med å gå i oppløsning og vil derfor bli byttet i sin helhet. Det er også avdekt kollaps i betongrør mot Coop-butikken, og noe arbeider med avløpsrør og kummer må også påregnes her.
-Det blir også byttet asfalt og bærelag foran garasjerekken mot kommunal veg foran ODV 5-7. Dette pga at asfalt går i oppløsning.
Det påpekes at dette er arbeider som opprinnelig ikke er inkludert i vedlikeholdsprosjektet, men styret ser det som hensiktsmessig å få utført disse arbeidene sammen med vedlikeholdsprosjektet.
Styret ønsker alle en fin høst!
Med vennlig hilsen
Styret
Sverresborg Borettslag Trondheim, 15/9-23
Kvartalsrapport for andre kvartal 2023
Styret vil først og fremst takke for godt oppmøte og engasjement på årets generalforsamling, og for tilliten.
I løpet av siste kvartal har det vært avholdt 4 styremøter, en generalforsamling og 5 byggemøter hvor styret er representert.
I mai hadde vi containere plassert rundt i borettslaget. Vi håper mange fikk god nytte av disse. I år ble dette noe redusert, med tre containere istedenfor fire, pga. vedlikehold og logistikk. Det kommer, som tidligere nevnt, nye containere i oktober. Styret oppfordrer alle til å benytte disse til opprydding og klargjøring for vedlikeholdsprosjektet.
Skilting på ringeapparat/postkasser og leilighetsdører
Når det gjelder navneskilt på ringeapparat, vil vaktmester ordne dette på de nye porttelefonene. Angående navneskilt på postkassen er det ofte utskiftinger, utleie, nye familiemedlemmer, navnebytte etc, som gjør det tilnærmet umulig å holde en oppdatert oversikt til enhver tid. Det er derfor hver enkelt beboer sitt ansvar å sette navn på postkassen. Postkasseskilt kan bestilles hos Posten.no
Det skal ikke skrues eller spikres i de nye dørene, da det vil punktere døren.
Dette gjelder f.eks. navneskilt, juledekorasjoner ol, som kan festes på veggen ved siden av.
Solskjerming
Styret har innhentet pristilbud på utvendig og innvendig solskjerming. Markiser (for tredje etg.), Zipscreen, rullegardiner og plissè. De som ønsker dette, kan ta kontakt direkte med leverandør. Styret har ut fra pristilbudene, valgt å anbefale Odd Forseth AS. Nærmere pris og produktinformasjon vil komme i din postkasse.
Balkongbelysning
Det monteres bryter/koblingsboks i alle leiligheter for montering av utebelysning på balkong. Etter hvert som blokkene ferdigstilles, vil de det gjelder få et skriv i postkassen med informasjon om balkongbelysing. Som tidligere nevnt, har styret bestemt at belysning på balkongene skal være like, dette for et helhetlig og estetisk uttrykk av blokkene.
Flaggfester på balkong
Det skal ikke skrues i balkongene, da disse er pulverlakkerte. Styret anbefaler regulerbare flaggfester beregnet til balkonger som fås kjøpt hos Jernia og koster kr. 149,-
FLAGGHOLDER REGULERBAR – Jernia.no
Ny avtale med Telenor
Sverresborg borettslag har inngått en ny avtale med Telenor. Inngåelsen av denne avtalen er kostnadsfri for borettslaget, og avtalen har en varighet på 5 år. Selve utbyggingen av det nye fibernettet vil blir gjort senere, etter all sannsynlighet i løpet av 2024. Dette vil det komme mer informasjon om fra Telenor. Det er sendt ut sms fra Telenor til samtlige beboere om endringen, med link til informasjon om hva avtalen inkluderer. Red.telenor.no/frihet-m Med denne avtalen reduseres den månedlige kostnaden til tv/internett med kr. 41,- pr. husstand.
Felleskostnader
En oppdatert oversikt over husleie vil til enhver tid ligge tilgjengelig på Min side på Tobb.no. Styret vil løpende vurdere om felleskostnadene må økes. Skulle det bli nødvendig med endring av felleskostnadene vil alle beboere bli informert om dette 1. mnd. før en ev. økning.
Dørpumper på leilighetsdører
Det er kommet spørsmål om hvorfor dørene monteres med dørpumper. Dette er 8et branntiltak som er beskrevet i brannrapporten som ble utarbeidet i 2019. Borettslaget ble anbefalt å montere dørpumper på leilighetsdører, noe som styret har valgt å følge for å ivareta beboernes sikkerhet. Dersom det brenner i leiligheten, og du rømmer ut, skal ikke døren kunne bli stående åpen slik at rømningsvegen (trappeoppgangen) fylles med røyk. Dørpumpene på leilighetsdørene skal ikke fjernes.
Dørpumper vil også bli montert på ytterdører og dører til kjeller og loft.
Søyler i bod
Styret mottar henvendelser angående søyler i bod. Dette er en nødvendig forsterkning og for beboeres egen sikkerhet, og det vil følgelig ikke bli brukt av borettslagets midler for å kompensere for dette.
Listverk rundt vinduer og balkongdør
Når det gjelder montering av listverk og foringer er det standard farge bomull som leveres. Likt for alle. Styret har full forståelse for at dette medfører endring hos flere, men da dette er rent vedlikehold vil det ikke benyttes midler til å tilpasse hver enkelt leilighet. Dette er noe beboere selv må endre og dekke kostnader for. Er det ønskelig at det ikke legges listverk, slik at dere kan tilpasse selv, kan beskjed gis til Arve Haug på aha@tobb.no eller Robert Leira robert@trebetong.no.
Status for vedlikeholdsprosjektet
Trinn 1 (ODV 12-20):
– Bytte av leilighetsdører pågår.
– Anleggsvei bak trinn 1 er fjernet og det er fylt på med matjord og sådd i for å reetablere gressplenen.
– Foran blokken er inngangspartiene asfaltert, også der såes det i for gressplen.
– Det som gjenstår på Trinn 1 er bytte av kjeller og lofts dører, og hovedinngangsdører inkl. nye porttelefoner.
Trinn 2 (TTV 1-7):
– Balkongene ble åpnet fredag 16/6
– Platekledning og kompletteringsarbeider pågår fortsatt.
– Bytte av leilighetsdører vil starte umiddelbart etter at dørene er ferdig på trinn 1.
Trinn 3 (ODV 2-8):
– Arbeidene med balkongrekkverk er i gang. Målet er å få åpnet balkongene i uke 27.
– Ellers pågår platekledning og kompletteringsarbeider.
– Bytte av leilighetsdører vil starte umiddelbart etter at dørene er ferdig montert på trinn 2.
Trinn 4 (ODV 1- 7):
-Her vil det bli full drift fremover. I første omgang er det rivingsarbeid, forberedelser i boder og kjeller for montering av søyler og balkonger.
Trinn 5 (ODV 9-11):
-Her vil det bli full drift fremover. I første omgang er det rivingsarbeid, forberedelser i boder og kjeller for montering av søyler og balkonger.
Trinn 6 (ODV 13-19):
-Oppstart etter sommerferien.
Arbeid som vil pågå i ferietiden
Vedlikeholdsprosjektet vil ha drift gjennom sommerferien, men det vil være betydelig færre arbeidere og mindre aktivitet enn normalt. Når det gjelder generell informasjon om vedlikeholdsprosjektet kommer dette fortløpende til de det angår. Det vil gis beskjed fra Trebetong to uker før oppstart på de forskjellige trinnene, samt SMS fra borettslaget/vaktmester med nødvendig informasjon.
Styret ønsker til slutt å komme med en henstilling om å vise varsomhet når man kjører i borettslaget. Det er trangt pga. parkeringer og arbeider. Bruk parkeringsplassene og garasjene dere er tildelt, så blir det enklere å ferdes for både for harde og myke trafikanter.
Styret ønsker alle en riktig GOD SOMMER!
Med vennlig hilsen
Styret
Sverresborg Borettslag Trondheim, 30/6-23
Her ligger kvartalsrapporten for 1.kvartal 2023:
Kvartalsrapport for første kvartal 2023
INFORMASJON TIL BEBOERE UKE 5 2023
2023_02_02 Infobrev til beboere uke 5, 2023.
INFORMASJON FRA STYRET 21.12.2022
I forbindelse med at noen andelseiere har fått lapp på boddøren sin om at boden må ryddes innen 5/1-22, har styret fått flere tilbakemeldinger på at andelseiere har mange spørsmål om hva dette gjelder og at det har vært mangelfull informasjon. Dette beklager styret og har bestilt en utførlig beskrivelse fra Trebetong om arbeidet som omfatter balkongene i
Trygve Thesens vei 1-7 og Odenseveien 2-8.
Det er uheldig at frustrasjoner blir postet på Sverresborg borettslag sin naboside, spesielt i og med at i dette tilfellet bare gjaldt noen andelseiere. Hele borettslaget blir berørt når slike innlegg blir lagt ut, og skaper mye unødvendig stress og bekymring.
Styret ber om at spørsmål rettes til styret/vaktmester og ikke på Facebook.
INFORMASJON FRA TREBETONG
Bakgrunn for behovet:
Balkongdekket i første etasje fungerer i dag som bæring for veggene oppover i innhukene.
I forbindelse med at balkonger i første etasje sages bort for å eliminere kuldebro inn i stuegulvet og gi plass til nye balkonger, må det etableres søyler i kjeller som erstatning for denne bæringen som fjernes.
Disse søylene havner i boder på balkongside. Søylen vil plasseres slik at den står i senter underkant vegg i innhuket i kjeller. Vi har for øyeblikket ikke oversikt over hvordan dette påvirker bodens areal. Men vi har i dag i samarbeid med vaktmester avdekt hvilke boder det faktisk gjelder, så boder som ikke blir berørt har fått lappen på boddøren fjernet igjen. Denne påvisningsmetoden tar vi med oss videre slik at vi kan begrense informasjon til kun berørte. 😊
Hvilket arbeid som skal utføres:
Når boden er tilstrekkelig tømt, skal vi utføre følgende arbeider:
- Dekke til vegger med plast da det er veldig grisete og støvete arbeid.
- Sage ut ca 1×1 meter i kjellergulvet. Her brukes det sag med vann og avsug for å unngå nedstøving av kjeller.
- Håndgrave ut som er saget, så vi får ny tykkelse på 20cm mot dagens 7cm.
- Komprimere/avrette gruben for nytt fundament/betonggulv.
- Støpe nytt fundament/dekke på ca 1x1m. Dette vil flukte med gammelt gulv, men skille mellom ny og gammelt vil vises.
- I senter av dette monteres det en 10cm stålsøyle, som plasseres under en bjelke som er boltet til taket i kjeller.
- Når dette er gjort skal gammelt betongdekke/balkong sages bort, samt litt av veggen over vindu slik at vi får plass til nye balkonger.
- Så må det monteres en bærekonsoll for nye balkongdekker på veggen i innhuket. Balkonger på blokker med innhuk har ett tre-punkts bæresystem.
- Så monterer vi en fuktbestandig plate under det utsagede hullet, som så kles med superisolasjon, som igjen kles med en ubehandlet plate som avsluttende finish.
- Plasting fjernes og vi rydder/vasker oss ut.
Når dette er gjort kan boden i utgangspunktet tas i bruk igjen, men vi må inn en runde til for å skifte vindu. I den anledning trenger ikke boden tømmes så frem veggen med vindu er tilstrekkelig tilgjengelig.
Hvor stort arbeidsområde trenger entreprenøren for å utføre arbeidene:
Vi skal inn med en del større varer og maskiner, samt vi må ha plass til å kunne ivareta god HMS og rasjonell montasje. Det er bakgrunnen til at vi har sagt at boden må tømmes. Samtidig har vi forstått det slik at det er en del fastmontert utstyr og større ting som frysere i boder. Dette må vi nesten bare ta forløpende og se på spesifikke løsninger i aktuelle tilfeller.
Det er også greit å merke seg at det er grisete arbeid, og at selv om vi dekker til med plast så må det som ikke tåler fukt, støv eller støt fjernes siden utgangspunktet er at boden må tømmes.
Dato for oppstart og ferdigstillelse for berørte boder:
Arbeidsoperasjonene henger tett sammen og er derfor planlagt utført over en periode på inntil 6 uker. Det betyr at vi må ta høyde for at vi holder på ut uke 8, -23.
Vi har planlagt å starte med saging av kjellergulv mandag i uke 2, -23 på trinn 2, dvs. Trygve Thesen vei 1-7, og betongsager går direkte til trinn 2, uten opphold. Antageligvis innenfor samme uken. I takt med at sager går fremover kommer betongarbeider rett bak for å etablerer nye fundamenter. Betongen kommer med pumpebil så her klargjør vi trinn 2 og 3 for til fylling i en operasjon for å spare prosjektet unødvendige kostnader med transport og pumpebil. Straks ny betong er herdet tilstrekkelig vil neste lag montere stålsøyle, drager og konsoll. Straks stålet er montert vil betongsager starte med å sage bort balkonger i første etasje og deler av veggen for å gjøre plass til nye balkonger. Når det er gjort vil våre tømrere etablere tetting og isolasjon av åpningen. Vi vil varsler straks vi er ferdig med arbeidet i boden.
Alt dette må gjøres før vi får montert nye balkonger på trinn 2 og 3 og vi setter derfor på en del ressurser på dette slik at det skal gå raskt, men vi må samtidig ta høyde for vareleveranseforsinkelser, sykdom og vær.
Med vennlig hilsen
Robert S. Leira
Prosjektleder
Trebetong Entreprenør AS
Under ligger halvårsrapporten for 2022
Halvårsrapport -22, Informasjon til andelseiere Sverresborg BL
Har du mistet søppel brikken din? Linken under her bestiller du enkelt ny brikke!
Bestille brikke – Trondheim Renholdsverk (trv.no)
Hei alle sammen!
Som dere sikkert har registrert, er entreprenør allerede godt i gang med rigging ved flaggstangen. Alle har nå fått, og vil alltid få relevant informasjon i postkassen. Vi gleder oss over å endelig være i gang med vedlikeholdet!
Styret vil gjerne få komme med litt ekstra informasjon rundt parkering, i tillegg til det som nå er nevnt i utsendt informasjonsskriv.
Nummererte plasser er reservert beboere, og vi oppfordrer alle som betaler for parkering om å benytte disse i det daglige. Da frigir vi plasser til besøkende, og det vil også gjøre det enklere ved brøyting nå som vinteren står for dør. Vi minner også om at det er parkering forbudt foran inngangspartier og langs hhv. Trygve Thesens vei 2-14, Gamle Oslovei 12-26 og Odenseveien 9-33. Der er det kun tillat å stå parkert for av og pålessing av bil, og her vil det være kontroller utført av parkeringsvakt fra Trondheim parkering. Dette er viktig å respektere, da det skal være enkelt for utrykningskjøretøy å komme frem. Skulle noen ha parkert på din nummererte plass er du selv ansvarlig for å gi vedkommende beskjed om feilparkering. Man kan søke opp registreringsnummer på statens vegvesen sine hjemmesider, og slik finne kontaktinformasjon. Dette er ikke styrets ansvar.
Det er beboere selv som må passe på å informere sine besøkende om borettslagets parkering. Besøkende bes parkere langs offentlig vei. Det vil si langs fortau rundt indre sirkel av borettslaget. Vi har beklageligvis ingen merket gjesteparkering. Er det ingen ledige plasser å oppdrive langs fortau, vil et alternativ være korttidsparkeringen på Byåsen Butikksenter eller ved ferista.
Vi skulle så gjerne hatt flere parkeringsplasser å tilby, men slik det er nå må vi prioritere beboeres kjøretøy. Ta gjerne kontakt med bilkomiteen om du ønsker egen plass eller har spørsmål rundt dette.
Infobrev til beboere 12.10.2022
2022_10_10 Infobrev til beboere oktober 22.
Styret
Sverresborg Borettslag
Til beboerne
Infoskriv som også er levert ut til hver enkelt i postkassene, finner du på linken under her:
2022_08_11 Infobrev til beboere august 22.
Til beboere/andelseiere i Sverresborg borettslag
Kvartalsrapport for 2. kvartal -22
Styret har gjennomført 12 styremøter, derav 2 møter med TOBB i forbindelse med planlegging av vedlikeholdsprosjektet. Mye har dreid seg om vedlikeholdsprosjektet, i tillegg til vanlig styrearbeid som godkjenning av nye beboere, godkjenning av utleie, og å svare ut henvendelser fra beboere, da disse alltid skal styrebehandles.
Styret varslet ekstraordinær generalforsamling 12.5, men denne ble som kjent avlyst. Det ble gjennomført både ekstraordinær generalforsamling og ordinær generalforsamling 15.6 hvor det ble stemt over, og for, vedlikeholdsprosjekt. Vi fikk ny styreleder, og nye tilskudd i både styret, bomiljøgruppa og i valgkomiteen. Viser til tidligere publisert protokoller fra ekstraordinær og ordinær generalforsamling
Vedlikeholdsprosjektet ble vedtatt av generalforsamlingen, og som vanlig prosedyre ble kontrakt signert. Planleggingsarbeidene går for fullt, entreprenøren kontraherer sine underentreprenører, bestiller varer med lang leveringstid. Styret vil snarlig komme tilbake med mer informasjon om fremdriftsplan.
Det har vært dugnad, og Bomiljøgruppa har gjennomført flere sosiale tiltak på lekeplassen, til stor glede for oss alle. Både innvielse av ny lekeplass og nabofest skapte god stemning i borettslaget. Gapahuken ble innviet hvor giverne, Sparebank 1/Eiendomsmegler 1, arrangerte en kjempefin fest for beboerne, med mat og drikke og underholdning. Gapahuken og lekeplassen har blitt et koselig samlingspunkt for store og små.
Det har også blitt ryddet i hus og heim da containerne kom i mai, og noen har kanskje funnet noen nye skatter andre ikke lenger har bruk for. Gjenbruk er flott, og det er alltid godt å få ryddet i kjeller og på loft.
Vi er takknemlig for stort engasjement blant beboerne i borettslaget vårt.
Vi vil benytte anledningen til å ønske dere alle en riktig god sommer!
Med vennlig hilsen
Styret Tr.heim 24/6-22
NB! Styret har fått ny e-post adresse: Sverresborg@styrepost.no
All henvendelse til styret sendes pr. e-post til den nye e-postadressen
01.06.2022
Beboermøte i Sverresborg Borettslag
Tid: Torsdag 09.06.22. kl. 18.00
Sted: Sverresborg ungdomsskole, auditoriet.
Agenda: Vedlikehold av borettslagets bygningsmasse.
Det vil gå egen buss t/r borettslaget til Sverresborg ungdomsskole. Denne er forbeholdt andelseiere og beboere som av helsemessige årsaker har behov for transport. Bussen går fra Trygve Thesens vei 2, kl. 17.40.
Da ekstraordinær generalforsamling 12.05.2022 ble avlyst, innkaller vi nå til beboermøte.
I beboermøtet vil vi informere om innholdet og bakgrunnen for tiltakene i prosjektet. I møtet kan dere stille alle spørsmål dere har. Møtet er kun for å informere om det planlagte vedlikeholdsprosjektet, det bli ikke gjort noen vedtak i beboermøtet.
Borettslagets styre har over tid sett et betydelig og økende vedlikeholdsbehov av borettslagets bygningsmasse, som sist ble rehabilitert i 1985. Siden 2019 har vi utført et omfattende arbeid sammen med fagkyndige, for å finne den beste tekniske og økonomiske langsiktige vedlikeholds løsning for borettslaget. Styret har konkludert, og ønsker nå å gjennomføre et samlet vedlikeholdsprosjekt med oppstart etter sommerferien i år.
Vi i styret i borettslaget har et ansvar for å sørge for vedlikehold av borettslaget, men vi ønsker å ha beboerne med på laget. I lys av beboermøtet og den informasjonen som blir gitt der, vil det bli ekstraordinær generalforsamling med avstemming på tiltakene. Denne vil bli avholdt rett etter ordinær generalforsamling onsdag 15.06.22. Nærmere info gis i beboermøte.
Velkommen til beboermøte!
Hilsen Styret i Sverresborg Borettslag
Trondheim, 01.06.2022
Publisert 09.05.2022
Til beboere i Sverresborg Borettslag
Publisert 05.05.2022
Til Andelseierne i borettslaget!
DET KOMMER CONTAINERE!
Så er det igjen tid for den årlige vår ryddingen i borettslaget, mandag 23. mai kommer det containere, som vil bli plassert rundt om i borettslaget. Disse kan alle benytte, til og bli av med rask og rot fra boder i kjeller og på loft. EL avfall, dekk og annet miljøavfall skal IKKE kastes i containeren, dette kastes i Miljø container som står mellom Odenseveien 19 – 21.
Styret
11.04.2022
Infoskriv til beboere i Sverresborg Borettslag 110422
15 Husordensregler ( 1145110 ) revidert 10.03.2022
07.02.2022
Til eierne i Sverresborg Borettslag AL
Dato for ordinær generalforsamling og frist for saker
Ordinær generalforsamling i Sverresborg Borettslag AL avholdes torsdag 02.06.2022.
Eierne kan melde saker de ønsker behandlet på ordinær generalforsamling.
NB! Dette gjelder ikke ordinære styresaker.
Sakene som meldes inn må inneholde:
* Overskrift
* Beskrivelse av saken
* Forslag til vedtak
Sakene sendes styret på e-post: sveboret@online.no eller via “Min Side” på www.tobb.no
Til beboerne i Sverresborg Borettslag AL
Styret ønsker alle sammen et godt nytt år!
På ekstraordinær generalforsamling torsdag 25. november 2021 ble styrets forslag til rehabilitering av borettslaget behandlet. Ingen av alternativene i sak 2. Rehabilitering fikk den nødvendige tilslutningen fra beboerne, og styret tar resultatet av avstemningen til etterretning. Sak 3. Pant med prioritet foran borettsinnskuddene ble vedtatt.
Styret ønsker innledningsvis å peke på noen juridiske utgangspunkter:
- Borettslagets vedlikeholdsplikt er omhandlet i burettslagslova § 5-17. I bestemmelsens 1. ledd står det:
«Laget skal halde bygningar og eigedommen elles i forsvarleg stand så langt plikta ikkje ligg på andelseigarane.»
Lagets vedlikeholdsplikt er nærmere regulert i vedtektenes pkt. 5-2.
- Styrets oppgaver fremgår av burettslagslova § 8-8 som lyder slik:
«Styret skal leie verksemda i laget i samsvar med lov, vedtekter og vedtak i generalforsamlinga. Styret kan ta alle avgjerder som ikkje i lov eller vedtekter er lagde til andre organ.»
En viktig begrensning i styrets beslutningskompetanse er gitt i burettslagslova § 8-9 nr. 1. Styret kan ikke uten generalforsamlingens samtykke med minst 2/3 flertall gjøre vedtak om «ombygging, påbygging eller andre endringar av bygg eller grunn som etter tilhøva i laget går ut over vanleg forvaltning og vedlikehald».
Tilsvarende fremgår av vedtekenes pkt. 8-2 og 8-3.
Borettslagets vedlikeholdsplikt og styrets ansvar i denne forbindelse er for øvrig behandlet i mange fagartikler, se f.eks. «Styrets ansvar for vedlikehold av boligselskapet» av advokat Ida Haukland. https://tobb.no/itobb/styrets-ansvar-for-vedlikehold
Med dette som bakgrunn vil styret fortsette arbeidet med å planlegge og gjennomføre vedlikehold av bygningsmassen/eiendommen. I generalforsamlingen 25.11.2021 ble det opplyst at styret ville starte med å skifte ut vinduer og balkongdører dersom ingen av de foreslåtte tiltakspakkene ble vedtatt. Det synes nå klart at vedlikeholdsbehovet er mer omfattende, og styret vil komme nærmere tilbake til både omfang og fremdriftsplan samt de økonomiske sider ved prosjektet.
Som nevnt i orienteringsskriv 22.12.2021 tas det sikte på å gi informasjon jevnlig om tiltaket.
Vennlig hilsen
Styret
Kjære beboere i Sverresborg borettslag 2021
15 Varsel endring felleskostnader fra 01.01.2022
Styret
RENOVERING AV LEKEPLASS!
INFO!
Det vil bli noe anleggsvirksomhet på lekeplassen de nærmeste dagene. Noen av lekeapparatene har stått siden tidlig 90 tall, og er moden for utskifting. Plattingen tar mye av plassen og skal derfor rives, og tas bort.
Det vil bli satt opp nytt lekehus, gym apparat, karusell og en taubane på 30 meter.
Det skal også inn ny sikkerhetssand og annen masse. Området vil bli avsperret under arbeidet, og vi ber om at sperringene respekteres så vi unngår noen skader.
Styret
Sverresborg Borettslag A.L
VarselFelleskostnader_2021_15_Sverresborg Borettslag AL
Ny TV – og bredbåndsavtale med ny hardware for Sverresborg Borettslag!
Beboerskriv Komplett 75 med ny HW 2
Produktark T-We Boks II funksjoner
Produktark WiFi Ruter – Alltid Wifi
Nye regler i eierseksjonsloven og borettslagsloven fra 1. januar 2020
Fra nyttår kan andelseiere i borettslag leie ut boligen sin i inntil 30 dager i året uten å spørre styret. Mer om de ulike lovendringene finner du her.
I et borettslag må man søke styret om tillatelse til utleie, med mindre man bor i boligen selv. Med de nye utleiereglene som trer i kraft 1.1.2020 gis andelseiere i borettslag rett til å leie ut på døgn- og ukesbasis opp til 30 dager i året uten å måtte spørre styret. Det er kun eiere som bor i boligen som gis mulighet til å leie ut på dags- eller ukesbasis. Dette betyr at kommuner og andre juridiske personer som eier boliger ikke får lov til å drive med korttidsutleie. Taket på 30 dager gjelder enten eier leier ut hele boligen eller bor i boligen mens utleien foregår.
I sameier har det vært fritt frem for utleie, men de nye reglene setter et tak for korttidsutleie på 90 dager i året ved utleie av hele boligen. Sameiets årsmøte gis mulighet til å redusere grensen for korttidsutleie til 60 dager i året eller øke den til 120 dager i året. Dette må i tilfelle skje gjennom en vedtektsendring som krever 2/3 flertall på årsmøtet. Ordinær utleie i borettslag og sameier berøres ikke av de nye reglene som innføres fra årsskiftet og kan derfor fortsette som før.
Reglene om korttidsutleie finnes i eierseksjonslovens § 24 og borettslagslovens § 5-4.
Eierbegrensningene tydeliggjøres
Det har hele tiden vært en begrensning i muligheten til å eie boligseksjoner, slik at en og samme person eller juridisk enhet, bare kan eie to boligseksjoner i samme sameie. Reglene har imidlertid vist seg enkle å omgå – enten ved å opprette flere aksjeselskaper som eier to seksjoner hver, eller ved å bruke stråmenn som står som eier på papiret. Kartverket har ikke ført nærmere kontroll med selskapenes egenerklæring om eierstruktur. De nye reglene tydeliggjør at det er eierstrukturen bak selskapene som er avgjørende.
Bestemmelsen er utformet etter samme mal som aksjelovens bestemmelser om nærstående i aksjelovens § 1-5, og kontroll av at reglene oppfylles vil fortsatt skje ved egenerklæring fra kjøper i punkt 7 på skjøte, om at kjøpet ikke er i strid med reglene i eierseksjonslovens § 23. Skulle man bli klar over at noen har kjøpt flere seksjoner enn det er anledning til etter esl § 23, vil sameiet kunne kreve at den aktuelle eier selger de øvrige seksjoner med hjemmel i reglene om salgspålegg i eierseksjonslovens § 38. Det er gjort en endring i esl § 38 for å presiseres dette ytterligere. Man vil heller ikke kunne stemme på årsmøte for seksjoner som ikke fyller kravene til eierskap.
Presisering av eierbegrensningen finnes i eierseksjonslovens § 23.
Lovfesting av adgangen til å ta eierskiftegebyr
Eierskiftegebyr har lenge vært krevd inn både i borettslag og sameier, men frem til nå har bare borettslagsloven har regler om dette. Mange sameier har hatt regler om dette i sine vedtekter, men en lovfesting gjør slutt på mulige tvister om temaet. Reglene er bygget opp på samme måte som reglene i borettslagslovens § 4-6.
I dagens forretningsførerkontrakt punkt 12 (3) har vi en bestemmelse hvor det avtales at boligbyggelaget innkrever eierskiftegebyret, og at gebyret også tilfaller boligbyggelaget som honorar for den tjeneste boligbyggelaget utfører i forbindelse med eierskifte. Det anbefales at tilsvarende regel etableres i forretningsførerkontrakter for sameier. Dette kan gjøres ensidig fra boligbyggelagets side, som et tillegg til kontrakten som følge av lovendring, slik det følger av forretningsførerkontraktens punkt 25, 2 ledd. Vår standard for forretningsførerkontrakt for sameier er oppdatert.
Lovfesting av adgangen til å ta eierskiftegebyr i eierseksjonssameier finnes i ny eierseksjonslov § 63a.
Andre mindre endringer
Esl § 29, 5 ledd får nytt 2 punktum: her presiseres at dersom fordelingsnøkkelen for felleskostnadene skal endres, uten at det finnes andre lovgrunnlag for dette, så kreves det samtykke fra de seksjonseiere som er berørt av endringen. Som regel betyr en endring for en av seksjonseierne en endring også for andre, så i praksis betyr dette at alle må samtykke.
Reglene i både eierseksjonsloven og borettslagsloven om årsoppgave er endret. Det stilles ikke lenger krav om at det skal godkjennes en årsoppgave på ordinært årsmøte eller generalforsamling. Begrepet er erstatte med eventuell årsmelding. Dette innebærer at kravene som stilles til årsoppgave ikke lenger gjelder for boligselskapene. Det er allikevel fornuftig at styret gir en redegjørelse for hvilke oppgaver styret har arbeidet med i året som gikk. Det skaper trygghet for eierne, og større forståelse for regnskapet som fortsatt skal vedtas.
Fullstendig ny lovtekst er tilgjengelig i lovdata her:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-65
Dersom du ønsker å lese mer om forarbeidene til lovendringene kan du finne de her:
https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Vedtak/Beslutninger/Lovvedtak/2016-2017/vedtak-201617-091
Kilde: NBBL
Anleggs arbeide i Gamle Oslo vei 12 – 26!
Det har pågått anleggs virksomhet i forbindelse av utskifting av eksisterende masser i noen uker nå. Det er blitt fylt på pukk som nytt bærelag med vei duk i bunnen, som er nødvendig. Nå begynner det å ta form, innkjøring av nye masser er godt i gang og ny kantstein settes. Beboerne har vært tålmodige til tross for støv, støy og til tider uframkommelig for å komme til og fra. Det vil nok ta et par uker til før ny asfalt legges og veien igjen åpnes for alminnelig ferdsel. Når alt er ferdig, vil det komme nye benker / bord .
Behov for søppelsekker? Kontakt vaktmester. Se plakat under.
Minner om miljøstasjonen som er plassert ved vaktmestergarasjen. Bruk denne!
Vi henstiller til at beboere bruker sine parkeringsplasser og ikke parkerer i gaten. Følg også med på at besøkende respekterer skiltingen i borettslaget.
Strømavtaler er opp til hver beboer å velge. Borettslaget har avtale med Trondheim kraft på fellesstrøm.
Til informasjon til dere beboere i Sverresborg Borettslag!
I anledning TOBBs samarbeid med vårt boligselskap, vil det i disse dager gjennomføres fotografering/dokumentasjon av borettslaget. Dokumentasjonen vil utføres av drone som kommer til å flyve over bebyggelsen. Det vil være mulig å gjenkjenne menneskeskikkelse på bildene, men det er ikke mulig å gjenkjenne enkeltpersoner. Det tas hensyn til GDPR og regelverk for fotografering av enkeltpersoner. Arbeidet vil gjennomføres og sluttføres i august måned.